Hos Audi tæller lyd med til de vigtigste kvalitetsfaktorer, og med lyd og akustik tænkes her på meget mere end blot audiosystemets kvalitet. Kabinen skal både virke afslappende og begejstrende – en lydkulisse uden forstyrrende støj, med indbyrdes harmonisk afstemte signal-, advarsels- og informationstoner og diskrete betjeningslyde. Akustikken skal være naturlig, helhedsorienteret og perfekt afstemt til hver enkelt model.

Hvilke lyde opfatter mennesker i bilen, og hvor opstår lydene?
Lydkulissen i en Audi fremkommer fra en blanding af forskellige lyde og toner. Desuden kan man hele tiden høre den almindelige støj fra motoren og dækkene i en kørende bil, og det samme gælder den aeroakustiske støj fra vinden mod karrosseriet. Dertil kommer midlertidige støjkilder: Ruderne summer let, når de åbnes og lukkes, og døren lukker godt til i låsen. Signal- og informationstoner leverer ideelt set diskrete funktionsbudskaber – det gælder de typiske kliklyde fra blinklyset samt den akustiske feedback ved touchbetjening i MMI-displayet. Når knapper og kontakter betjenes, skal lyden være sagte men entydig. Kun når det er nødvendigt, fanger indtrængende advarselslyde hele opmærksomheden hos personerne i bilen.

Hvordan indkredser Audi uønskede støjkilder?
Audi betragter støjreducering som en helhed, og derfor samarbejder eksperter fra forskellige fagområder. Fagpersoner kontrollerer og vurderer alle nye Audi modeller på vejen og på en ujævn kørebane og desuden ved hjælp af et hydropulsanlæg. Det er en servohydraulisk 4-stemplet prøvestand, som sætter bilen i svingninger: Støj som klapren og knirken i kabinen fremkaldes af svingninger i det lave frekvensområde op til 50 Hz. På prøvestanden undersøges og lokaliseres støjkilder på baggrund af svingningerne i de enkelte komponenter og hele karrosseriet. Støj kan ikke altid høres, der hvor den opstår. Den vibroakustiske afstemning af biler har mærkbar indflydelse på passagerernes komfort.

Er der forskelle på biler med forbrændingsmotor og elmotor, når det gælder akustik?
I modsætning til en forbrændingsmotor forårsager en elmotor ingen svingninger, vibrationer og mekanisk støj. Dermed kan der eventuelt tydeligere høres støj, som ikke kunne høres så meget før. Det gælder blandt andet aeroakustik og dækkenes rullestøj. Audi arbejder dedikeret på at minimere alle disse forstyrrende påvirkninger, allerede når de opstår. Karrosseriet på Audi e-tron er fx blevet særligt dæmpet og adskilt på alle de steder, hvor forstyrrende lydbølger kunne overføres. Således er konstruktionsbetingede åbninger og hulrum i karrosseriet blevet fyldt ud med mikrofibermateriale. Også hjulkasserne er beklædt med tekstil og mikrofibermateriale, som er støjdæmpende. Derudover er relevante flader som fx bundbeklædningen belagt med et særligt materiale, der bevirker, at pladerne bevæger sig mindre.

På forpladen dæmper en kompleks opbygning i flere lag støjgennemtrængningen fra forvognen til kabinen. På bagvognen anvendes en sådan konstruktion til den nye biltype med en ekstra drivlinje på bagakslen. Støjdæmpende indkapslinger omslutter desuden elmotorerne. Selv beklædningerne på undervognen er støjabsorberende. Tæpper med skumbagbeklædning sørger for ro i kabinen. Den anden vigtige faktor for den afslappede atmosfære i Audi e-tron er den højtudviklede aeroakustik. Som regel træder vindstøjen i forgrunden i en bil fra en hastighed på 85 km/t. Vindstøjen i Audi e-tron er dog meget lav og kan næsten ikke høres i kabinen takket være en intensiv tilpasning af dørtætningslister, sidespejle og vandafløbslister. Selv ved høje hastigheder kan passagererne tale afslappet med hinanden. Forruden er som standard udført i varme- og støjdæmpende glas, og som ekstraudstyr tilbyder Audi også sideruderne med akustikglas.

Udnytter Audi også mulighederne for at forstærke lyde i bilen eller modvirke dem aktivt?
Aktive akustiktiltag er blevet meget vigtigere i de forgangne år. Ved hjælp af Active Noise Cancellation (ANC) kan man fx reducere noget af lyden fra motoren ved hjælp af andre lyde. Systemet er baseret på ANC-mikrofoner, der er monteret i loftbeklædningen og måler lydbilledet i kabinen. En styreenhed vender de forstyrrende lydbølger og udsender neutraliserende lydbølger via bashøjttalerne. For derimod at betone ønskede lyde er Audi SQ5 TDI endda udstyret med aktuatorer i udstødningssystemet. Disse særligt robuste højttalere kan efter ønske gøre motorlyden endnu mere markant og dynamisk. Også i den eldrevne sportsvogn Audi e-tron GT kan førerne vælge en sportslig lydeffekt via audiosystemet i drive select-indstillingen dynamic.

Hvordan kan man skabe en atmosfære i en bil, som opfattes som behagelig, og ikke som forstyrrende?
Her kommer lyd-udviklerne ind i billedet. De beskæftiger sig med alle typer lyde og støj, som de efter behov tilpasser, undertrykker eller fremhæver. For hver enkelt lyd påvirker den akustiske harmoni i bilen. Foruden de mange støjkilder er bilen som lydkulisse en særlig udfordring: Personerne i bilen sidder på forskellige positioner, og lydbilledet ændrer sig afhængigt af antallet af personer i bilen. Én bil er udstyret med et panoramatag, en anden er ikke. Desuden reflekterer og dæmper kabinematerialer som stof- eller læderindtræk lyden på forskellige måder. Og endelig er det forskelligt, hvor lang tid det varer for lyden fra de forskellige højttalere at nå øret.

Hvilke fordele har Audi ud af det nye samarbejde med Sonos?
I Q4 e-tron gør Audi brug af sit nye hi-fi-partnerskab, men stadig med en naturlig og uforfalsket lyd: Audi har besluttet sig for at tage dette skridt inden for highend-lydsystemer for i endnu højere grad at kunne leve op til kundernes ønsker. Mens Bang & Olufsen med sit brillante lydbillede passer perfekt til kravene i mellem- og luksusklassen, taler Sonos som ny partner med Audi til en yngre målgruppe med sin basmættede lyd. Dermed passer dette brand perfekt til den nye kompakte SUV, som er indstigningsmodellen til Audis elektriske fremtid. Midt på året rulles den dynamiske lyd- og tilpasningsfilosofi, som Sonos står for, også ud i andre modeller i den kompakte klasse.