Kia Sportage 2022

Den helt nye Kia Sportage er blevet udsat for et krævende ingeniørprogram for at sikre, at den tilbyder det niveau af engagement og komfort, som europæiske kunder efterspørger.

For første gang i Sportages 28-årige historie har den europæiske version af bilen en unik akselafstand. Det betyder, at bilen får en generøs rummelighed og overlegne standarder for praktisk anvendelighed og brugervenlighed i hverdagen, såvel som udvendige proportioner, der er velegnede til europæiske veje.

Den nye platform danner også det ideelle grundlag for Kias ingeniørteam til omhyggeligt at finjustere det mekaniske layout og elektroniske systemer, hvilket skaber en SUV, der er raffineret, stabil og komfortabel, med adræt og dynamisk håndtering.

Agilitet og komfort

Under udviklingen af den helt nye Sportage udførte Kias ingeniører test på en række europæiske veje for at finpudse køretøjets styre- og affjedringsopsætning og kalibrere bilens elektroniske køreassistentsystemer.

Sportages motordrevne servostyringssystem (MDPS) giver en meget kommunikativ og forbundet styring. Affjedringen, som er baseret på et MacPherson-stiversystem foran og en fire-links-opsætning bagtil, er blevet tunet til at gøre den helt nye Sportage mere raffineret og komfortabel, samt sportsligere i sin dynamiske karakter.

State-of-the-art tech

Den helt nye Sportage lancerer en række teknologier til optimal præcision og kontrol under alle vejrforhold og på forskellige overflader.

En ny elektronisk reguleret undervogn (tilvalg) giver komfort og overlegne sikkerhedsniveauer takket være den kontinuerlige støddæmperregulering. Teknologien reagerer hurtigt på Sportagens bevægelser og styreinput og laver hurtige justeringer for at modvirke løft, pitch og rulninger gennem sving. Den tilpasser også affjedringen for komfortabelt at imødekomme forhindringer og reducere hjulpåvirkning i terræn.

For første gang i Sportage er Kias terræn mode system tilgængelig i AWD Hybrid- og Plug-in Hybrid-modellerne. Udviklet til Sportage-ejere, der ønsker at dyrke udendørs fritidsaktiviteter, justerer det avancerede Terræn Mode automatisk Sportagens indstillinger for maksimal trækkraft på udfordrende overflader, inklusive sne, mudder og sand.

Sportage starter i Drive Mode, en standardfunktion på alle modeller. Chauffører kan derefter vælge mellem Comfort, Eco eller Sport for bedre at skræddersy køreoplevelsen til deres behov. Eco-tilstanden er udviklet til at opnå optimal brændstofeffektivitet. Når føreren vælger Sport-tilstanden, forbedres styre- og accelerationsreaktionerne for at tilbyde en mere dynamisk køreoplevelse. For nemheds skyld og ekstra sikkerhed vises alle køretilstande i den digitale instrumentering med unikke billeder i henhold til den valgte indstilling.

Et elektronisk styret AWD-system sørger for, at kraften fordeles optimalt mellem for- og baghjul afhængigt af vejforhold og køresituationer, hvilket ikke kun forbedrer køreegenskaberne, men øger også sikkerheden og effektiviteten. AWD-låsefunktionen, tilgængelig på ICE- og Mild Hybrid-modeller, kan låse alle fire hjul for bedre trækkraft i sne eller under terrænkørsel.

Kias højteknologiske E-Handling-system, der yderligere forbedrer den dynamiske ydeevne og stabilitet i kurver og sving er tilgængelig på hybrid- og plug-in-hybridmodellerne, der har konventionelle støddæmpere. Her aflæser systemet drejningsmomentet med henblik på at forbedre styreresponsen, trækkraften på modeller med forhjulstræk (FWD) og stabilitet i nødsituationer.

Den helt nye Kia Sportage bliver produceret på Kias europæiske produktionsfaciliteter i Slovakiet og forventes i Danmark omkring årsskiftet.