Den nye Range Rover Sport redefinerer sportslig luksus og kombinerer ubesværet selvsikker og instinktiv ydelse på vejen med Range Rovers velkendte raffinement, progressive design, raffinement og opkoblet bekvemmelighed. Tredjegenerationsmodellen er den mest eftertragtede, avancerede og dynamiske model til dato.

Et udvalg af kraftfulde og effektive drivlinjer omfatter sekscylindrede, elektriske hybridmotorer med udvidet rækkevidde, en ny potent V8-motor og en sekscylindret mild hybrid-benzinmotor og Ingenium-dieselmotor. Ren elektrisk fremdrift introduceres i 2024, mens Land Rover fortsætter sin elektrificeringsrejse.

Den nye Range Rover Sport fås med S-, SE-, HSE- og Autobiography-specifikationer, og First Edition fås i hele det første produktionsår med særligt udvalgte specifikationer.

Thierry Bolloré, Chief Executive Officer, Jaguar Land Rover, sagde: Den enestående Nye Range Rover Sport sætter nye standarder som den ultimative sportslige luksus-SUV, der bygger på sytten års unik kundetiltrækning. Det er den seneste udformning af vores vision om at skabe verdens mest eftertragtede moderne luksusbiler, der ubesværet blander nye niveauer af bæredygtighed med de signaturkvaliteter, der har gjort Range Rover Sport så populær.”

Designdetaljer

Det sofistikerede eksteriør er umiskendeligt Range Rover Sport med stram overflade, en dynamisk fremtoning og en øjeblikkeligt genkendelig profil, der understreges perfekt af diskrete detaljer og muskuløse proportioner – hvilket giver et indtryk af, at bilen er afbalanceret og klar.

Dramatiske proportioner fremhæver Range Rover Sports markante karakter med korte udhæng, en selvsikker front og stejle ruder for og bag. Disse karakteristiske elementer giver en stærk og imponerende fremtoning på vejen, der formidler kraft og performance.

Det smukt formede eksteriør er forsynet med udsøgte overflader som f.eks. en diskret frontgrill og digitale LED-belysningsenheder, der skaber en markant kørelyssignatur (DRL). De iøjnefaldende designelementer, der er de slankeste, der nogensinde er monteret på en Land Rover, er placeret over en skulpturel nedre kofanger med dobbelt åbning, der omfatter et horisontalt, todelt element i karrosserifarven, som skaber større visuel bredde og fremhæves af sorte detaljer.

Perfekt finpudsede designelementer går igen bagpå med en skulpturel bagklap med en feature med Range Rover-inskription i fuld bredde. Uafbrudt LED-lysgrafik præsenterer LED-overfladeteknologi i et produktionskøretøj for første gang, hvilket giver et skarpt og moderne look om natten, som er levende og konsistent, uanset betragtningsvinkel. En karakteristisk skulderlinje løber i bilens længde og fremhæves af nye detaljer i den nederste skærm og den længste spoiler, der nogensinde er monteret på en Range Rover.

Eksteriørets rene linjer understreges af smukt udførte flugtende ruder og dørhåndtag, en skjult hofteliste og lasersvejset tag, der giver et præcist, teknisk og sofistikeret udtryk. Disse designunderstøttende teknologier bidrager til fremragende aerodynamisk performance, og den nye Range Rover Sport har en vindmodstand på kun 0,29.

Den nye Dynamic-model sætter endnu mere fokus på performance-SUV’ens målbevidste karakter med unikke eksteriørdesignelementer. Aluminiumsfælge i Satin Grey suppleres af detaljer i Satin Burnished Copper på kølerhjelmens lameller og sideplader, mens kølergrillen og Range Rover-inskriptionen er udført i Matte Graphite Atlas.

Med unikke kofangere for og bag og skræddersyet nedre beklædning i karrosserifarven leverer Dynamic den mest dramatiske fortolkning af Range Rover Sport-formlen.

Prof Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer, Jaguar Land Rover, sagde: Vores seneste Range Rover Sport omfavner fuldt ud vores modernistiske tilgang til bildesign, mens den forstærker dens ubestridelige sportslige og selvsikre karakter.”

Den nye Range Rover Sports reduktive design udvides til det helt nye interiør, som omfatter den velkendte Range Rover Command Driving Position, de nyeste teknologier og de fineste materialer, der tilsammen skaber en overbevisende balance mellem skræddersyet elegance og intenst begær. Den cockpitlignende kabine sætter tonen for den dynamiske køreoplevelse og sikrer fremragende udsyn, samtidig med at den omfavner føreren med en høj, skrånende midterkonsol og intuitive teknologier.

Innovativt og bæredygtigt materialevalg omfatter taktile og lette Ultrafabrics™ premium-tekstiler, der er beklædt med attraktive nye Duo Tone-farver, mens man også kan vælge unikke tekstiler, der omfatter instrumentpanelet og detaljerne på dørene. Alternativer omfatter luksuriøst nopret Windsor-læder eller blødt semianilin-læder som ekstraudstyr.

Disse taktile materialer smelter perfekt sammen med de nye interiøroverflader i Moonlight Chrome, mens elementer som de integrerede højttalere, der er udviklet i samarbejde med Meridian og skjult bag tekstilmaterialet i bagdørene, bidrager til den rene, skarpe og moderne æstetik.

Engagement ved hver eneste køretur

Den nye Range Rover Sport introducerer mere avancerede chassisteknologier end nogensinde før og byder på et omfattende dynamisk udvalg af teknologier, der sikrer den mest medrivende og dynamiske køreoplevelse.

Den indbyggede stivhed og styrke i den fleksible metalarkitektur (MLA-Flex), der er udført i forskellige materialer og giver op til 35 procent højere torsionsstivhed end i den tidligere Range Rover Sport, danner grundlaget for denne teknologi. Den arbejder harmonisk sammen med en række systemer, der styres af det integrerede chassisstyringssystem – alt sammen specielt afstemt i forhold til den nye Range Rover Sport.

Nick Collins, Executive Director Vehicle Programmes, Jaguar Land Rover, sagde: “Land Rovers banebrydende, fleksible MLA-arkitektur og de nyeste chassissystemer forenes i den højeste grad af dynamik, vi nogensinde har set i Range Rover Sport. Integreret chassisstyring styrer det omfattende udvalg af innovationer og koordinerer alt fra det nyeste luftaffjedringssystem med justerbar volumen til vores aktive elektroniske Dynamic Response Pro-krængningsstyring. Resultatet er den mest medrivende og fantastiske Range Rover Sport nogensinde.”

Den nye Dynamic Response Pro arbejder hånd i hånd med den nyeste generation af Dynamic Air Suspension, som for første gang introducerer luftaffjedring med variabel volumen.

Dynamic Response Pro giver ultimativ krængningsstyring via et 48-volt elektronisk aktivt krængningsreguleringssystem, der kan tilføre op til 1.400 Nm moment på tværs af hver aksel for en tillidsvækkende køreoplevelse og et nyt niveau af karrosserikontrol og stabilitet under kørsel i sving.

Dynamic Air Suspension er monteret på alle nye Range Rover Sport-modeller, og det intelligente system øger affjedringens båndbredde. Systemet fungerer ved at variere trykket i kamrene (højere tryk giver stivere støddæmpning) med henblik på at kombinere traditionel Range Rover-komfort med de dynamiske køreegenskaber, der forventes af Range Rover Sport. For at optimere responsen overvåger bilen vejen foran dig ved hjælp af eHorizon-navigationsdata for at forberede sig på kommende kurver.

Adaptive Dynamics 2-teknologien bidrager til dynamiske egenskaber ved løbende at styre de aktive støddæmpere med to ventiler for at reducere uønskede karrosseribevægelser. Den overvåger eksterne faktorer op til 500 gange i sekundet for at levere den perfekte respons og tilbyder i harmoni med de andre chassisteknologier den mest præcise og rolige køredynamik i nogen Range Rover Sport overhovedet.

Den nye Range Rover Sports smidighed i sving løftes til et nyt niveau med firehjulstræk, Torque Vectoring by Braking og elektronisk aktivt differentiale. Firehjulsstyringen omfatter baghjulsstyring med op til 7,3 graders forskydning af baghjulene i forhold til forhjulene for at opnå forbedret smidighed og manøvredygtighed ved lave hastigheder, mens baghjulene drejer med forhjulene for overlegen stabilitet ved høje hastigheder. Det giver den nye Range Rover Sport en venderadius som en hatchback og smidighed på vejen som en meget mindre bil.

Det allerbedste af den nye Range Rover Sports chassissystemer kombineres i Stormer Handling Pack, som omfatter Dynamic Response Pro, firehjulsstyring, det elektronisk aktive differentiale med Torque Vectoring by Braking og konfigurérbare programmer. Sidstnævnte giver mulighed for at tilpasse kørefunktionerne individuelt, så køreoplevelsen skræddersys både på vej og i terræn. Alle elementer i denne pakke er standard på de elektriske P510e-hybrid- og P530-drivlinjer.

Alle nye Range Rover Sport-modeller er udstyret med en 8-trins ZF-automatgearkasse og intelligent firehjulstræk, der intuitivt forudser, hvor der er behov for vejgreb, og som griber effektivt ind for at levere den mest effektive fremdrift under alle forhold, samtidig med at effektiviteten optimeres.

Land Rovers nyeste Terrain Response 2®-system optimerer køreegenskaberne ved terrænkørsel og aktiverer intelligent de mest passende indstillinger i forhold til det aktuelle terræn. Den nye adaptive fartpilot til terrænkørsel får sin debut på den nye Range Rover Sport og hjælper føreren med at navigere i vanskeligt terræn ved at opretholde en stabil fremdrift i forhold til terrænforholdene. Føreren kan vælge mellem fire komfortindstillinger, og systemet tilpasser intelligent hastigheden derefter, så føreren kan koncentrere sig om at styre.

Indbegrebet af sportslig luksus

Den nye Range Rover Sport gør hver eneste køretur til en begivenhed. Den kan finpudses, så den er lige så dynamisk medrivende, som føreren ønsker, samtidig med at den tilbyder et forbedret niveau af raffinement og komfort. Denne evne til at kombinere to karakterer, der giver øget luksus og førerfokuseret engagement, er muliggjort af et omfattende udvalg af teknologier og funktioner.

22-vejs justerbare elektriske forsæder med varme og ventilation samt hukommelse og massagefunktion og nakkestøtter med vinger udgør det perfekte grundlag for en medrivende og støttende køretur. Flagskibssæderne giver ultimativ støtte til længere køreture og medrivende kørsel på snoede veje, mens bagsædepassagererne drager fordel af ergonomisk optimeret sædegeometri med 31 mm mere benplads og 20 mm større knæplads for optimeret komfort og støtte.

Næste generation af Cabin Air Purification Pro er tilgængelig og skaber samt opretholder det perfekte kørselsmiljø. Det kombinerer Pm2.5-filtrering og nanoTMX-teknologi, så lugtforekomst, bakterier og allergener, herunder SARS-CoV-2 virus4, reduceres i markant grad. Der er monteret endnu en nanoTM X-enhed på anden sæderække for at sikre ensartet luftkvalitet i hele kabinen. En avanceret CO2-styringsfunktion giver ejerne mulighed for at rense kabinen før en køretur, eller mens de kører – hvilket sikrer øget årvågenhed under alle køreture og øget velvære for alle i bilen.

Du kan vælge kraftfuld Meridian-lyd, og Meridian Signature-lydsystemet er det mest avancerede og kraftfulde lydsystem, der nogensinde er monteret i en Range Rover Sport. Systemet byder på en omsluttende lydoplevelse med 29 højttalere, en ny subwoofer og op til 1.430 W forstærkerkraft – inklusive fire nakkestøttehøjttalere, der gør det muligt for dem, der sidder i de fire sæder i bilen, at opleve personlige lydzoner.

Næste generation af aktiv støjreduktion2 bidrager til at reducere effekten af vej- og dækstøj, der trænger ind i kabinen for ultimativ raffinement i kabinen eller giver personerne i bilen mulighed for at nyde det uforfalskede soundtrack, som den nye Range Rover Sports drivlinje leverer. Denne oplevelse forstærkes, når bilen er i kørefunktionen Dynamic, og det avancerede system sætter fokus på motorlyden. Under normal kørsel overvåger mikrofoner og accelerometre i hver hjulkasse konstant de lyde, der trænger videre ind i bilen, mens digitale processorer beregner det niveau af støjreducerende lyd, der kræves for at filtrere disse lyde væk fra kabinen – ligesom et par high-end hovedtelefoner.

Instinktiv bekvemmelighed bidrager til følelsen af moderne luksus, og den nye Range Rover er udstyret med flade, udtrækkelige dørgreb med nærhedssensor, stille dørlukning og Approach Unlock, der giver ubesværet adgang til bilen, samtidig med at eksteriørets rene linjer bevares. Automatisk Walkaway-lås garanterer sikkerheden.

Forbundet teknologi

Land Rovers kraftfulde Electrical Vehicle Architecture (EVA 2.0) understøtter et økosystem af gnidningsfrit forbundne teknologier, herunder trådløs software (SOTA). Den intelligente teknologi leverer fjernopdateringer til 63 elektroniske moduler, hvilket sikrer, at den nye Range Rover Sport forbliver på forkant med innovation, moderne teknologi og serviceydelser gennem hele sin levetid.

Alex Heslop, Director of Electrical Engineering, Jaguar Land Rover, sagde: “Det kunne ikke være nemmere at leve med den nye Range Rover Sport takket være dens udvalg af forbundne teknologier. Vores prisvindende Pivi Pro-infotainment er kernen i oplevelsen, og den haptiske, buede, svævende touchskærm giver intuitiv styring af bilens systemer. For at hjælpe føreren med at bevare fokus er Amazon Alexa Voice AI til rådighed, så kunderne kan holde øjnene på vejen og hænderne på rattet, mens de gør alt muligt fra at indstille navigationen til at foretage opkald og vælge mediekilder.”

Det prisvindende Pivi Pro-infotainmentsystem er udstyret med en svævende 13,1″ berøringsfølsom, buet skærm med høj opløsning, der er placeret i midten af det moderne instrumentpanel. Systemet styrer alt fra navigation til medier og bilindstillinger og lærer brugerens vaner at kende. Det tilpasser på intelligent vis den indbyggede oplevelse og bliver dermed en virkelig intuitiv personlig assistent.

Pivi Pro har en brugervenlig grænseflade med en startskærm, der kan personliggøres, så den indeholder de oftest anvendte funktioner, mens de fleste funktioner tilgås med blot to tryk på hovedskærmen. Haptisk feedback forbedrer systemet ved at give positiv feedback til førerens input, hvilket reducerer behovet for, at denne fjerner blikket fra vejen for at bekræfte sit valg. Pivi Pro-skærmen suppleres af et 13,7″ interaktivt førerdisplay med HD-grafik, der afspejler det primære Pivi-system, og et layout, der kan ændres, så føreren kan se de oplysninger, der er vigtigst for vedkommende.

Trådløs Apple CarPlay® og trådløs Android Auto™ er begge monteret som standardudstyr 3, hvilket betyder, at smartphones kan gemmes væk på den dedikerede 15 W trådløse enhedsoplader under Pivi-skærmen uden brug af kabler.

Den nye Range Rover Sports dynamiske performance og forbedrede raffinement understøttes af de nyeste sikkerhedsfokuserede og avancerede førerassistentsystemer (ADAS). Alle modeller er udstyret med nødopbremsning, 3D Surround Camera, inklusive parkeringssensorer for og bag, Wade Sensing, ClearSight Ground View7 og manøvreringslys – fartpilot, Driver Condition Monitor, Lane Keep Assist og Traffic Sign Recognition.

Elektrificeret performance

Et omfattende udvalg af elektrificerede drivlinjer leverer den sædvanlige Range Rover Sport-performance. Sortimentet omfatter to elektriske hybridbiler med udvidet rækkevidde, sekscylindrede Ingenium-benzinmotorer og dieselmotorer med mild hybridteknologi samt en helt ny V8 Twin Turbo. I 2024 vil det nye Range Rover Sport-sortiment udvikle sig med tilføjelsen af en fuldt elektrisk model.

Den nye elektriske P510e-hybridbil er udviklet til at opfylde kravene fra førere, der ønsker en højtydende kørsel, imponerende effektivitet og en rækkevidde på over 100 km med nul udledning ved eldrift. Den kombinerer ubesværet Land Rovers 3,0-liters 6-cylindrede Ingenium-benzinmotor med en kraftig 105 kW elmotor og et 38,2 kWh batteri, hvilket giver en samlet systemydelse på 510 hk.

Den kan accelerere fra 0-100 km/t på kun 5,4 sekunder, har en elektrisk rækkevidde på op til 113 km og en forventet rækkevidde i den virkelige verden på 88 km – nok til, at de fleste ejere kan gennemføre op til 75 procent af køreturene med elkraft6 – og CO2-udledning fra kun 18 g/km.På længere køreture leverer plug-in hybriddrivlinjen en rækkevidde på 740 km ved kombineret benzin- og eldrift.

En elektrisk P440e hybridbil fås også med i alt 440 hk fra drivlinjen og den samme rækkevidde kun på eldrift og lave CO2-udledning. Det giver også ubesværet acceleration og raffinement, idet bilen accelererer fra 0-100 km/t på kun 5,8 sekunder.

Alternativt yder det nye flagskib V8 Twin Turbo 530 hk for den mest medrivende Range Rover Sport-karakter, idet den accelererer fra 0-100 km/t på kun 4,5 sekunder med Dynamic Launch aktiveret og tilfører serien et ekstra niveau af intens spænding.

Det omfattende udvalg af drivlinjer omfatter kraftfulde, sekscylindrede P360- og P400 mild hybrid Ingenium-benzinrækkemotorer og sekscylindrede D250-, D300- og D350 mild hybrid-dieselmotorer.

Uforlignelige egenskaber

Den nye Range Rover Sport er den mest dynamiske version af Land Rovers luksuriøse performance-SUV nogensinde og den mest kompetente ved kørsel uden for asfalteret vej. Intelligent firehjulstræk (iAWD) kombineres med de nyeste innovationer og teknologier til kørsel i al slags terræn for at sikre alsidige og dynamiske køreegenskaber.

Rory O’Murchu, Vehicle Line Director, Jaguar Land Rover, sagde: “Den nye Range Rover Sports avancerede chassisdynamik bidrager til dens fantastiske køreegenskaber uden for asfalterede veje, idet den udnytter sin hardware og software fuldt ud. Det er det første køretøj, der er udstyret med vores nye adaptive fartpilot til terrænkørsel, som er udviklet til at hjælpe føreren med at fokusere på at styre køretøjet, idet systemet sikrer konsekvent og komfortabel fremdrift i barskt terræn.”

Den adaptive fartpilot til terrænkørsel er en videreudvikling af All-Terrain Progress Control, som giver føreren mulighed for at indstille den ønskede hastighed og det ønskede komfortniveau ud fra fire forskellige indstillinger på ujævne underlag. Det er den første Land Rover med disse egenskaber, der sikrer modelserien forbedret performance under terrænkørsel ved at give føreren mulighed for udelukkende at fokusere på at styre bilen i udfordrende terræn.

Terrain Response 2® registrerer automatisk underlaget og terrænet for at tilpasse chassiset til situationen, og systemet advarer og informerer føreren via Pivi Pro-touchskærmen. Systemet arbejder harmonisk sammen med de omfattende chassissystemer for at sikre så effektiv fremdrift som muligt under terrænkørsel.

Den nye Range Rover Sport produceres kun på produktionsanlægget i Solihull i Storbritannien sammen med den nye Range Rover på en topmoderne produktionslinje, der er placeret i samme bygning, som bruges til at producere Land Rover-modeller fra de tidligere serier. Den historiske lokation udgør Land Rovers åndelige hjemsted, og gentænkningen som et nyt, ultramoderne center for Range Rover- og Range Rover Sport-produktion er indbegrebet af den måde, virksomheden beskytter og hylder sin unikke arv på.

Den nye Range Rover Sport kan bestilles nu.