Regummierede dæk skal tilbage på landkortet

Mindre råstofforbrug, færre udgifter og lavere CO2-udslip. Fordelene ved regummierede dæk er mange, men alligevel er det kun hver fjerde lastbil i Danmark, der kører på regummierede dæk. Det skal ændres.

At genbruge dæk og give dem nyt liv er ikke nogen ny opfindelse, da man har regummieret dæk i mange år. Og det er med god grund, for det har adskillige fordele i den grønne omstilling. Derfor skal der igen sættes fokus på regummiering, så flere får øjnene op for det. Nu har dækspecialisten Euromaster, gennem sit moderselskab Michelin, sluttet sig til Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk, der arbejder for at få flere transportfirmaer til at genanvende deres dæk fremfor automatisk at købe nye.

– Hvor transportbranchen tidligere i vid udstrækning benyttede sig af muligheden for at genbruge og genanvende deres brugte dæk, er mange i dag i stedet tilbøjelige til at købe billigere dæk, som kun holder til ét dækliv. Og det er synd og skam, for regummiering af nedslidte dæk er sund fornuft både for miljøet og økonomien, fortæller formand for Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk, Erik Neuberg Rasmussen. Han tilføjer:

– Derfor er det vigtigt for os i Fabrikantforeningen at have fået en spiller med Michelins kaliber på holdet. De vil kunne være med til igen at sætte regummiering på dagsordenen og udbrede budskabet om, at regummierede dæk har samme kvalitet som nye dæk, og at sikkerheden og holdbarheden er i top.

En langt grønnere løsning

Processen ved regummiering består i, at karkassen gennemtestes. Når den er godkendt, fjernes det nedslidte mønster. Herefter udbedrer man eventuelle skader fra sten og rust i dækkets øverste bæltelag, og til sidst lægges der et tyndt lag bindegummi og en ny slidbane på karkassen, inden denne vulkaniseres, og dækkets egenskaber dermed genskabes og forbedres.

– De bedste karkasser kan regummieres to gange. På den måde genskaber man et anvendeligt dæk, der kvalitetsmæssigt lever op til højeste standard, og hvor råvareforbruget er væsentligt lavere end ved produktionen af helt nye dæk, forklarer Lars Skov Andersen, der er ansvarlig for lastbildæk hos Euromaster i Danmark.

Med regummiering kan landtransporten bidrage til den grønne omstilling og sætte ind på et område, der giver både økonomisk og miljømæssig mening. Når man regummierer dæk, anvendes der 70 procent mindre olie og 20 kilo mindre stål. Det svarer til en besparelse på cirka 50 kilo råmateriale. Samlet udledes der 40 procent mindre CO2 end ved produktionen af helt nye dæk.

– Der er en markant besparelse i klimaregnskabet for landtransportbranchen, når man regummierer med lokale dæk frem for at producere nye dæk, der nogle gange bliver transporteret hertil helt fra Fjernøsten, hvilket også udleder CO2uddyber Lars Skov Andersen

Myter om regummiering

Der findes myter om, at regummierede dæk er mindre sikre, men dette er ikke tilfældet. En britisk undersøgelse af dæk har vist, at der ikke er nogen forskel på, om det er nye eller regummierede dæk, der oftest eksploderer. Undersøgelsen underbygger et tilsvarende studie, som Fabrikantforeningen foretog for en del år tilbage i Danmark. Dog er det ikke alle dæk, der kan regummieres, da kvaliteten af dækket er afgørende.

– Det er langt fra alle i branchen, der er opmærksomme på, at regummiering i længden er billigere. Lavkvalitetsdæk er billigst nu og her, men de kan ikke genanvendes, fordi kvaliteten af karkassen er for dårlig. Kvalitetsdæk er dyrere, men til gengæld kan de regummieres, og dermed bliver det faktisk billigere i længden. Vi vil gerne udbrede de mange fordele ved regummiering, og det er derfor, Michelin er blevet medlem af Fabrikantforeningen, fortæller Lars Skov Andersen.